ОСВІТНІ ПРОГРАМИ, ЩО РЕАЛІЗУЮТЬСЯ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Використання програм схвалено і затверджено педагогічною радою. Протокол №5 від 31.08.2023 року 

Download
Освітня програма Угроїдський ЗДО (ясла-с
Adobe Acrobat Document 850.4 KB

Освітня програма Угроїдського закладу дошкільної освіти ясла-садок  Краснопільської селищної ради розроблена відповідно до вимог законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція) та Концепції «Нова українська школа», чинних освітніх програм, нормативних актів, що визначають єдиний комплекс освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей).

Освітня діяльність ЗДО  у 2023/2024 навчальному році буде організована відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», УБазового компоненту дошкільної освіти (нова редакція), Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 №641), Положення про дошкільний навчальний заклад, яке (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 №305, Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, (затверджено наказом Міністерства охорони здоров'я України від 24.03.2016 №234), Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 №446), листів Міністерства освіти і науки від 03.07.2009 №1/9-455 «Планування роботи в дошкільних навчальних закладах», від 27.09.2010 №1/9-666 «Про організацію роботи з дітьми п'ятирічного віку», листів Міністерства освіти і науки України від 21.08.2023 №1/12490-23 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2023/2024 навчальному році»,  листа Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 26.07.2010 №1, 4/18-3082 «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільних навчальних закладах», власного статуту та інших нормативно-правових документів в сфері освіти.

Головною метою закладу відповідно статуту закладу дошкільної освіти, Закону України «Про освіту» (ст.11) є забезпечення цілісного розвитку дитини, її фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей шляхом виховання, навчання, соціалізації та формування необхідних життєвих навичок.

Угроїдський ЗДО ясла-садок згідно Закону України «Про дошкільну освіту» (ст. 11) забезпечує реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти, її фізичний, розумовий і духовний розвиток, соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту.

Заклад дошкільної освіти :

- задовольняє потреби громадян відповідної закріпленої території в здобутті дошкільної освіти;

-забезпечує відповідність рівня дошкільної освіти вимогам Базового компонента дошкільної освіти;

-створює безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечує їх дотримання;

-формує у дітей гігієнічні навички та основи здорового способу життя, норми безпечної поведінки;

-сприяє збереженню та зміцненню здоров'я, розумовому, психологічному, фізичному розвитку дітей;

-здійснює взаємодію з сім'єю;

- є осередком поширення серед батьків психолого-педагогічних та фізіологічних знань про дітей дошкільного віку.

Зміст освітньої програми спрямовано на розвиток, збагачення особистісного досвіду,когнетивного, практичного та творчої діяльності.

Досягнення мети закладу дошкільної освіти забезпечується шляхом формування компетентнісного підходу до розвитку особистості, збалансованості набутих знань, умінь, навичок. Тобто упровадження компетентнісного підходу дасть можливість забезпечити домірну віку дитини досвідченість, як інтегральну характеристику особистості та результату освітнього процесу.

Спрямування роботи закладу не так на знаннєвий компонент, як на опанування дитиною основних видів дитячої діяльності, ігрову, мовленнєву, комунікативну, сенсорно-пізнавальну, художньо-естетичну, господарсько-побутову, здоров'язбережувальну.

Освітня програма окреслює підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення здобувачів освіти обов'язкових результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.

Освітня програма визначає:

- загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності);

- перелік, зміст, тривалість і взаємозв'язок освітніх ліній, логічну послідовність їх реалізації;

- форми організації освітнього процесу;

- систему внутрішнього забезпечення якості освіти.

Освітня програма закладу дошкільної освіти розроблена відповідно до Закону України «Про освіту» (ст.33), згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти і спрямована на:

- збереження культури дитинства, як своєрідного, унікального простору, що є особливим періодом життя людини - народження особистості, створення її внутрішнього світу, виникнення зв'язків з зовнішнім світом;

-створення умов для соціокультурного розвитку особистості дитини шляхом пізнання цінностей людства (культурно-пізнавальних, гуманістичних, естетичних, моральних);

-забезпечення умов для розвитку фізичної культури та збереження здоров'я дитини;

-всебічну підготовка дитини до школи, забезпечення наступності у роботі між дошкільною та початковою ланкою;

-створення умов для соціально-емоційного благополуччя й адаптації кожної дитини в соціумі дорослих та однолітків шляхом засвоєння культурно-комунікативних засобів спілкування.

Реалізація даних завдань здійснюється через забезпечення в освітній діяльності таких принципів:

  • гуманізм як норма поваги до особистості та основа побудови партнерського спілкування з дитиною;
  • інтеграційні засади побудови та організації освітнього процесу;
  • визнання самоцінності кожного вікового періоду та орієнтація на вікові особливості;
  • створення сприятливих умов для формування і розвитку у дитини пізнавальних, психічних процесів, належної спрямованості на активність у соціумі, конструктивних мотивів поведінки, самосвідомості, позитивної самооцінки, самоповаги та шанобливого ставлення до тих, хто її оточує;
  • цілісний, системний підхід до розвитку, виховання і навчання дітей;
  • урахування індивідуальних інтересів, здібностей, темпу розвитку дитини.

Враховуючи аналіз освітньої і методичної роботи, аналіз діяльності педагогічного колективу в 2019-2020 н.р., досягнення і перспективи розвитку ЗДО, педагогічний колектив у 2020-2021 навчальному році буде спрямовувати свою діяльність на розв'язання основних пріоритетних завдань.

А саме:

  • Продовжити роботу щодо розвитку творчих здібностей в дітей у різних видах діяльності.
  • Удосконалювати роботу спрямовану на впровадження інноваційних технологій та методик у екологічному виховання дітей дошкільного віку.

Реалізацію змісту освітньої програми здійснює команда педагогів: вихователі, практичний психолог, музичний керівник, інструктор з фізичного виховання та керівник гуртка.

Реалізація принципу наступності між дошкільною та початковою ланками буде здійснюватись відповідно до Плану співпраці закладу дошкільної освіти та Угроїдською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів за трьома напрямами:

  • інформаційно-просвітницьким;
  • методичним;
  • практичним.

Організаційні завдання для забезпечення наступності:

- узгодженість питань щодо розвитку, навчання та виховання дітей старшого дошкільного віку та 1 класу, організацій з ними освітнього процесу;

- укладання угоди про співпрацю;

- 100 % охоплення дітей 5 річного віку дошкільною освітою та надання їй якісних освітніх послуг.

Умови реалізації наступності:

- довготривале співробітництво;

- планомірна та систематична робота колективів;

- комплексі методичні заходи;

- поступовий різнобічний розвиток дитини;

- успішний перехід дитини до школи;

- розширення кругозору дитини;

- позитивне ставлення до школи;

- адаптація до шкільного навчання.

 

 

Розділ І.

Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання

(набуття компетентностей)

Освітній процес у ЗДО ясла-садок будується на відповідному програмно-методичному забезпеченні та представляє єдиний комплекс освітніх компонентів для досягнення здобувачами освіти результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинною освітньою програмою, рекомендованою Міністерством освіти і науки України і парціальними програмами.

Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній оздоровчий період - з 1 червня по 31 серпня. Загальна тривалість канікул, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, складає 115 днів:

літні - 90 календарних днів з 1 червня по 31 серпня,

осінні - 5 календарних днів з 23 жовтня по 27 жовтня,

зимові - 10 календарних днів з 25 грудня по 3 січня,

весняні - 5 календарних днів з 25 березня по 29 березня.

У період канікул з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-продуктивна діяльність.

Згідно з рішенням педагогічної ради освітній процес у закладі здійснюється за Програмою розвитку дитини від народження до шести/семи років «Я у Світі»

З метою реалізації Базового компонента дошкільної освіти, вищезазначених  програм та відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 року № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» у 2023-2024 навчальному році в закладі дошкільної освіти загальний обсяг тижневого навантаження за віковими групами становитиме:

 

 12 навчальних занять на тиждень. У середині та наприкінці занять, що потребують високого інтелектуального напруження чи статичної пози дітей, проводяться фізкультурні хвилинки, руханки.

Тривалість перерв між заняттями становить не менше 10 хвилин.

Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, проводяться переважно в першу половину дня та у дні з високою працездатністю (вівторок, середа). Такі заняття поєднуються та чергуються із заняттями фізкультури.

Реалізації освітньої програми сприяє проведення інтегрованих занять. Тривалість інтегрованого заняття може дещо збільшуватись за рахунок постійної зміни різних видів дитячої діяльності (на 5, 10, 15 хвилин відповідно в молодшій, середній, старшій групах).

Щоденно проводиться одне інтегроване для закріплення набутих дітьми знань і вмінь у різних видах їх діяльності упродовж дня. При цьому забезпечено нормативні вимоги до тривалості статичного навантаження у положенні сидячи на одному занятті, а саме: для дітей молодшої групи - 15 хвилин, середньої - 20 хвилин, старшої - 25 хвилин.

Заняття з фізичної культури й музичного виховання інтеграції не підлягають.

Виконання домашніх завдань від дітей педагогами дитячого садка не вимагається.

Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться із молодшої групи.

Зміст освітнього процесу в закладі у 2023-2024 навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх ліній Базового компонента:

 

Особистість дитини

Передбачає:

- формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності;

- виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності. На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка.

Дитина в соціумі

Передбачає:

-        формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з'являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об'єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства

Дитина в природному довкіллі

Містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля. Природнича освіченість передбачає наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв'язки у природному довкіллі та взаємозв'язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов'язана з природою; дотримування правил природокористування.

 

Дитина в світі культури

Передбачає:

формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об'єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання.

Діяльність дитини

Передбачає:

розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Гра забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню дружніх, партнерських стосунків та ігрових об'єднань за інтересами, спонукає до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації, висловлювання власних оцінно-етичних суджень.

Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі

Передбачає:

сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об'єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях.

Мовлення дитини

Передбачає:

засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв'язку» для одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до понятійно-абстрактного. Мовленнєве виховання забезпечує духовно-емоційний розвиток дитини через органічний зв'язок із національним вихованням. Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови

Реалізуючи вищезазначений зміст освітнього процесу, вихователі забезпечують досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у Програмі розвитку дитини від народження до шести/семи років «Я у Світі»

Розділ ІІ.

Форми організації освітнього процессу

Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програма закладу дошкільної освіти ради визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а також форми його організації.

З метою досягнення очікуваних результатів навчання (набуття компетентностей) у 2023-2024 навчальному році педагогами закладу будуть реалізовуватися різні форми освітнього процесу.

За формами організації проводяться такі типи занять:

-фронтальні, інтегровані, колективні (з усіма дітьми групи);

- групові (10-12 дошкільнят);

- індивідуально-групові (4-6 дошкільнят);

- індивідуальні (1-4 дошкільнят).

У залежності від основних завдань Програми розвитку дитини від народження до шести/семи років «Я у Світі» та відповідно до змістовних ліній Базового компоненту дошкільної освіти, організовуються заняття:

  • тематичні, сюжетно-динамічні, комбіновані, інтегровані; комплексні, контрольні.

В умовах різновікової групи використовуються наступні форми організації освітньої роботи:

- послідовна ;

- одночасна;

- паралельна;

З метою забезпечення наступності з початковою ланкою освіти поширеним типом занять у поточному навчальному році будуть інтегровані заняття у всіх вікових групах у рамках блочно-тематичної організації освітнього процесу.

Безперервна безпосередньо освітня діяльність у групах планується як у I так і в II половині дня відповідно до розкладу занять на тиждень. У другій половині дня плануються заняття з художньо-продуктивної діяльності. Весь освітній процес організовується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.

У закладі дошкільної освіти планування та організація життєдіяльності, у тому числі освітній процес, здійснюється відповідно до регламенту організації життєдіяльності з урахуванням освітніх ліній розвитку, які базуються на інтегрованому підході, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.

Тип заняття обирає та уточнює вихователь самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених в освітніх програмах.

Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності упродовж дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Крім спеціально організованої освітньої діяльності передбачається самостійна діяльність дітей:

- ігри (дидактичні, сюжетно-рольові, рухливі, театралізовані, ігри з піском та водою та ін.);

- спостереження;

- пошуково-дослідницька діяльність;

-самостійна художня діяльність тощо.

За окремим планом вихователі здійснюють індивідуальну роботу з дітьми.

 

В умовах воєнного стану світній процес  здійснюється шляхом використання дистанційних технологій на основі перспективного та календарного плану роботи за допомогою онлайн-навчання батьків, спілкування у групах соціальних мереж, за допомогою електронної пошти, розміщенням завдань на вебсайті закладу, проведенням онлайн завдань для дітей .